Ei raskasta liikuntaa liian myöhään illalla

(Tästähän minun piti se karmea omakohtainen kokemus jo aikapäiviä sitten kirjoittaa. Pääsi unohtumaan, melkein, tässä se nyt tulee!)

Noh, kyllähän tuon tietenkin tietää, mutta kun... Mutta kun... Ei pitäisi, ei. Pitäisi ilta-askareitaan, kehoa ja mieltä jo hyvissä ajoin rauhoittaa. Tokihan nämä kantapään kautta opitut asiat sitten jaksavat hetken aikaa muistuttaa. Niin ainakin minulle kävi. 

Olin vatuloinut iltaani tehden jotakin muuta aivan turhaa ja vasta noin 19:30 havahdun, että minähän innostun tässä jotain liikkumista tekemään, ja että teen jotain liikuntaa aivan pienesti... No minä pistäydyin alakertaan meidän kotisalille ajatuksenani "en tiedä vielä minkä treenin teen". Ajattelin, että kävelen juoksumatolla pienen lämmittelyn, mutta kun se kulki niin hyvin ja kevyesti, pistin juoksuksi, pienellä vastamäellä ja siinä hölköttelin maisemaa vaihtaen (niin varmaan) 45 minuuttia. Jee, kiva treeni ja hiki tuli. Mielestäni minä kyllä juoksun lopetin, ainakin omassa päässäni, mutta jalat olivat eri mieltä... Nehän jatkoivat juoksuaan koko seuraavan yön! Hitto!

Ei siis ole tosikaan kuinka levottomat jalat minulla oli koko seuraavan yön, ei minun jalat lainkaan. Eivät ne rauhoittuneet lepäämään koko yönä. Eli siis sisäinen kello meni aivan kukkuu jutuksi, varmaan kehon lämpötila jäi liian ylös, minä virkistyin eikä nukkumisesta eikä palautumisesta tullut yhtään mitään.  

Mitä opin tästä, minun treeniaikani ei ole illalla, eikä kyllä aamullakaan. Se on jossain siinä välissä. Toki joskus treeni on parempi illalla kuin ei milloinkaan, mutta kyllä uni ja treenistä palautuminen on niin tärkeää, että kompromisseja ja etukäteissuunnitelmia on tehtävä kropan näin käyttäytyessä. 

Minä tarvitsen illalla hyvän ajan sohvalla hämärässä ja hiljaisuudessa, mieluiten aivot narikassa, jotta unesta tulee hyvää ja rauhallista. Toki kuluneen päivän aikana on pitänyt liikkua ja ulkoilla, se saa palauttavan unen käyntiin. Vielä kun sängyssä nostaa jalkoja hetkeksi hieman ylös, lukee jotain mukavaa, on valmis sanomaan: aa aa ja nati nati. 

Milloin sinulle on sopiva aika liikkua, tarvitsetko illalla pienen hetken rauhoittaa, tasata sykkeitä kehossa ja mielessä?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tryptofaani

Lauantai-illan puuhaa

Mustikoita ja mielenterveyttä metsästä